کد مطلب:29744 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:78

دو مردی که بر سرِ هشت دِرهم اختلاف داشتند












5761. الكافی - به نقل از ابن ابی لیلی -:امیر مؤمنان، میان دو نفر كه در سفری همراه هم بودند، داوری كرد. [ داستان، چنین بود: ] هنگامی كه آن دو خواستند غذا بخورند، یكی، پنج قرص نان و دیگری سه قرص نان از توشه اش بیرون آورْد. رهگذری بر آنان گذر كرد و آن دو، وی را به غذا دعوت كردند. وی [ نیز] با آن دو غذا خورد و چیزی از غذا نمانْد.

هنگامی كه از هم جدا می شدند، رهگذر، به خاطر آنچه از غذای آن دو خورده بود، به آن دو، هشت درهم داد. آن كه صاحب سه قرص نان بود، به دارنده پنج قرص نان گفت:پول را بین خودمان به صورت نصفْ نصف، تقسیم كنیم. دارنده پنج قرص نان گفت:نه! بلكه هر كدام از ما، به مقداری كه نان در سفره گذاشته است، برمی دارد.

آن دو نزد امیر مؤمنان آمدند. هنگامی كه [ علی علیه السلام] سخن آنان را شنید، به آن دو گفت:با هم مصالحه كنید. داستان شما چیزی جزئی است.

گفتند:بین ما به حق، داوری كن.

علی علیه السلام به دارنده پنج قرص نان، هفت درهم و به صاحب سه قرص نان، یك درهم داد و گفت:مگر نه این است كه یكی از شما پنج قرص نان و دیگری سه قرص نان، از توشه اش درآورده است؟ گفتند:آری.

[ علی علیه السلام] پرسید:مگر نه آن است كه مهمان شما در كنار شما به اندازه شما خورده است؟

گفتند:آری.

[ علی علیه السلام] پرسید:آیا مگر نه این است كه هر كدام از شما سه قرص نان، منهای یك سوم آن، خورده است؟

گفتند:آری.

[ علی علیه السلام] گفت:مگر تویی كه دارنده سه قرص بودی، سه قرص نان، منهای یك سوم آن، را نخورده ای ؟ و مگر دوستت كه دارنده پنج قرص بود، سه قرص، منهای یك سوم آن، را نخورده ؟ و [ نیز] مگر مهمان، سه قرص، منهای یك سوم آن، را نخورده است؟

ای دارنده سه قرص نان! آیا جز این است كه، [ فقط] یك سوم از نان تو باقی مانده است؟ و ای دارنده پنج قرص! آیا جز این است كه از نان تو، [ فقط] دو قرص و دو سومِ قرص، باقی مانده است و خودت سه قرص، منهای یك سوم آن، را خورده ای؟ و آن شخص [ مهمان] هم برای هر یك سوم نان، درهمی داده است؟

بنا بر این، آن مهمان، به صاحب دو نان و دو سوم نان، هفت درهم و به صاحب یك سوم قرص نان، یك درهم داده است.[1].









    1. الكافی:10/427/7، تهذیب الأحكام:805/290/6.